Yrkesval?

Sitter och funderar lite på vad jag vill utbilda mig till. Personlig assistent vill jag inte fortsätta med efter att Malin kommer tillbaka från mammaledigheten (om lite mer än ett år) och jag funderar faktiskt på att börja plugga efter det. Eller..jag kan ha kvar mina helger som personlig assistent och plugga heltid. Men till vad?

Det står mellan två saker nu. Psykolog eller djursjukvårdare?
För och nackdelar med psykolog:
Utbildningen är 5 år och det skulle jag endast klara med ett eller två års pauser. Jag tycker om att jobba med människor och jag är väldigt intresserad av ungdomars situation. Jag vill veta mer och hjälpa ungdomar som är självdestruktiva (eller destruktiva i allmänhet), blivit sexuellt ofredade, unga gravida tjejer, ungdomar med ätstörningar.. Jag vill hjälpa. Jag är en bra lyssnare men jag tar nog åt mig för mycket av vad folk säger till mig, jag grubblar på det en lång tid. Ibland så är jag inte själv så psykiskt stabil som man borde vara ifall man är psykolog. Men det kanske försvinner?
För och nackdelar med djursjukvårdare: Jag är en riktig djurmänniska! Tittar ofta i djurets ögon och brukar få en rätt känsla om hur djuret är. Utbildningarna är olika långa beroende på hur långt jag vill plugga mig upp. Jag vägrar att avliva djur! Jag klarar inte ens av att avliva en råtta. Jag klarar inte av spindlar eller liknande djur (vissa ormar går bra). Helst vill jag bara jobba med katter, hundar och typ hamstrar/marsvin. Men så funkar det ju inte riktigt. Jag är också otroligt spruträdd så hur fasen ska jag klara av att sticka en sån i ett litet oskyldigt djur? Men trots dessa rädslor så tror jag att jag skulle klara det pga kärleken till djur..

Allt blev väldigt rörigt men jag är så förbaskat trött så nu ska jag sova lite. Godnatt

Kommentarer
Postat av: JozzAn

Heeej! Vad roligt att du har hittat min blogg!! Gu vad jag saknar dig!! Jag drog rätt så snabbt efter avslutningen. Hur har du det? Har du msn? Kraaaam!

2008-08-22 @ 18:03:28
URL: http://jozzanstankar.blogspot.com
Postat av: marika

du e som jag sanna vet inte vad jag vill men nu har jag kommit in på moa skolan! det e som birgittaskolan.... men jag vet inte vad jag ska välja för inriktning vill också jobba men ungdomar.

så jag förstår hur du känner heh! puss marika

2008-08-22 @ 18:05:56
Postat av: © A N N I S P A N N I S

Sugen på ny bloggdesign?



Kika in min bloggtävling :]





http://akolan90.blogg.se/2008/august/tavling.html

2008-08-22 @ 21:41:09
URL: http://akolan90.blogg.se/
Postat av: JozzAn

Du, om du känner att du inte skulle klara av att bli psykolog (jag har precis samma vilja att hjälpa men jag kommer inte kunna bli psykolog för att jag inte kommer kunna hålla distans till mina patienter) så finns det andra alternativ. Det jag funderar mer och mer på är att plugga till sska och sedan jobba antingen på ett behandlingshem eller som vårdare på en sluten psykiatrisk avdelning. Där får man ju för sig bara se dem när de är som värst men man har en chans att få sätta spår när de mår som sämst och få göra något för dem just då.



Djursjukvårdare är lite knepigare. Jag har inget vettigt att skriva :P

2008-08-22 @ 22:17:43
URL: http://jozzanstankar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0