Fröken tvärtom.

Varje dag kommer någon ny följetångsgrej på Facebook som t.ex. ".....sätt detta på din status om du älskar din syster ♥". Men liksom, HALLÅ?! Jag älskar väl min syster minst lika mycket även om jag inte sätter upp dessa löjliga statusar?
Idag har en ny skit börjat cirkulera:


"Flickan du nyss kallade fet, hon har svält sig själv och gått ner över 10 kg. Killen du nyss kallade dum, han har inlärningsproblem och läser 4 timmar om dagen. Tjejen du kallade ful, lägger ner timmar på att sminka sig i hopp om att någon skall tycka om henne. Killen du nyss knuffade runt, han blir slagen nog hemma Det är mer bakom personerna än vad man räknar med. Sätt detta i din status om Du är emot mobbing"


1. Jag tror att majoriteten är emot mobbning.
2. Hur motverkar detta mobbning? Alla vet att det har konsekvenser.

Jag är självklart också emot mobbning men tänker inte sätta detta på min status. Det är en del av vår gemensamma värdegrund i samhället att vi ska behandla varandra bra och med respekt. Människor som bryter denna norm på det här sättet klassas som mobbare.

Jag tror inte på att mobbare är onda människor utan jag tror på bakomliggande orsaker. Därför skrev jag tillbaka detta:


"Flickan som kallar någon fet svälter antagligen sig själv. Killen som kallar någon dum har antagligen själv inlärningssvårigheter. Tjejen som kallar någon ful har antagligen själv en trasig självbild. Killen som knuffar runt någon har antagligen själv ett destruktivt förhållande hemma. Det ligger mer bakom personerna än vad man räknar med. Skriv tillbaka detta om du tror på den goda människan."


Jag arbetar med barn/ungdomar och ser dagligen hur mobbning pågår och hur värdegrundens normer bryts. Men jag ser också otroligt mycket värme och respekt bland dem. I många fall är vuxna sämre på att visa respekt. Jag väljer att tro på den goda människan just för vad jag möts av dagligen i mitt arbete och i utbildningen.

Sedan tror jag självklart på undantag också. Människor som utan dåligt samvete kan tortera och förstöra är för mig hjärtlösa och har oförmåga att känna sympati. Men detta är undantag. Många vill gärna tro att mobbarna är dessa hjärtlösa människor men oftast är det som jag skrev tillbaka på Facebook. Dessa människor mår oftast dåligt själva och behöver trycka ner någon ännu längre ner för att känna sig värda något.


Scheisse. Det här blev ett djupt inlägg och jag hade egentligen bara tänkt skriva såhär mycket. Men så blev det och för en gångs skull lyckades jag hålla mig till ämnet. Förutom nu då.
Over and out.


Kommentarer
Postat av: morgan ohlson

Hej! Du skriver att du inte tror att mobbare är onda. Det avgörande är väl handlingen... personen kan vi döma, men endast för handlingen och den kan vara ond, eller hur tycker du? Jag tycker du och ni andra ska ta och titta på mitt fullständigt fasansfulla livsöde. Sedan tycker jag ni ska fundera igen över vad som är onda handlingar och om det är misstag, slump eller organisared ondska. Kanske det hårdaste, sannaste och viktigaste du läst om Sverige. Nya postningar. //Morgan Ohlson //:

http://www.debatthuset.com/forums/showthread.php?p=499410#poststop

start: https://forum.nkmr.org/index.php/topic,1785.0.html


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0