Forumspel.

Här sitter jag och pluggar(!). Jag läser boken "Du har huvudrollen i ditt liv" som är skriven av Katrin Byréus.

Boken handlar om forumspel och hur drama kan påverka elevers/barns självförtroende, självkänsla och hur det kan medvetandegöra problem. Forumspel består av en grupp människor som spelar upp ett problem som slutar i elände (ca 5 min långt) och den andra gruppen agerar publik. Vad som skiljer forumspel från vanlig teater är att publiken när som helst kan skrika "STOPP!" när de känner att de vill förändra något. Det handlar om att den/de förtryckta ska säga ifrån och stå upp för sig själv/a.

Boken ger många exempel som kan användas med ungdomar och vuxna, att lyfta fram problematiken utan att peka ut de som egentligen mobbar eller förtrycker. Det handlar om att stärka den mobbade eller förtryckte utan att den heller blir utpekad i gruppen då alla kan agera alla roller. På det här sättet kan läraren/pedagogen göra gruppen medveten om vad som pågår runt omkring dom.

En bok som jag rekommenderar till alla som jobbar med ungdomar/vuxna, föräldrar till +7-åringar. Främst är den riktad till lärare/pedagoger/studerande osv men föräldrar tror jag klarar av den med.


Med näsan i boken..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0